vasael.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰ - 17 April 2019

معرفی کتاب | اخلاق و احکام کارمندی

وسائل ـ کارمندان و کارگزاران دولت گروه بزرگی از افراد جامعه هستند که خانوادهٔ بزرگ دولت را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل یکی از کارهایی که باید نسبت به این قشر از افراد جامعه انجام داد، دسته بندی کردن احکام و بایدها و نبایدهای اخلاقی مرتبط با آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار وسائل، منظور از احکام اداری، آن دسته از احکام معرفی کتاب/// اخلاق و احکام کارمندیفقهی است که چگونگی روابط بین اداره و افراد شاغل در آن و تعامل کارکنان با یکدیگر را بیان می‌دارد. آشنایی با احکام اداری برای کارکنان هر اداره ضروری است. چرا که آنان را با احکام فقهی سازمان و حیطه کاری خود آگاه می‌سازد. تا با دیدی باز و آگاهانه وارد کار شوند و منشأ خدمات بیشتر و با کیفیت بهتری می‌شود. آقای «محمود اکبری» کتابی را با نام «اخلاق و احکام اداری» تهیه و تنظیم کرده‌اند که به مسائل مبتلابه این قشر پرداخته شده است. این کتاب در سه فصل و در 214 صفحه تهیه شده است.

کتاب حاضر در دو محور کلی اخلاقی و احکام اداری است که مؤلف محترم آن را درچهار بخش تحت عنوان کلیات، ارزش‌ها، ضد ارزش‌ها و احکام اداری مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. نویسنده در ابتدای کتاب از قول امام خمینی و مقام معظم رهبری به مسئوولان ادارات و کارمندان دولت متذکر شده است که در کارهایشان باید رضای خدا و عموم مردم را مدنظر قرار دهند چون خدمت به دیگران، درهای رحمت الهی را می‌گشاید و رزق و روزی را در میان آنان زیاد می‌کند.

تعهد، تخصص، پشتکار، امین بودن، همدردی با دیگران، احترام به افکار مردم، حفظ اسرار مردم، استقبال از انتقاد سازنده، تواضع، احترام به قانون و عمل به آن و ... از جمله مواردی هستند که مؤلف محترم با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین (ع) به آن تمسک جسته و آن را راه گشا برای مسئولان و کارگزاران نظام مقدس اسلامی پیشنهاد می‌کند.

مؤلف محترم می‌نویسد بزرگ‌ترین مشکلات و معضلاتی که از گذشته دامنگیر بشر بوده و تا به امروز نیز ادامه دارد، مانند رشوه خواری، سخن چینی، کم کاری، تعریف نابجا، فساد اداری و راهنمایی نابجا، تحقیر، جواب سربالا به ارباب رجوع می‌داند.

در پایان کتاب به استفتائاتی از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره اهمیت نماز جماعت، احکام ماموریتی، اسماء الله، مقررات اداری و ... را تحت عنوان احکام اداری اشاره نموده است.

نکات مثبت: استناد مؤلف به مسائل مبتلا به مردم از فتاوای امام خمینی (ره) مقام معظم رهبری و ... حائز اهمیت فراوان است.

 

در این سه فصل به این موضوعات اشاره شده است:

فصل اول: کلیات

در فصل اول که کلیات می‌باشد می‌توانید به موضوعاتی مانند

ـ مفهوم کارمندی

ـ وظایف کارمندان مانند (نسبت به خود، در برابر همکاران، در برابر مردم، در برابر افراد زیردست و دربرابر خانواده و...) اشاره شده است.

ـ انواع کارمندان

ـ پیام‌های اداری

ـ منشوراخلاقی امام علی (ع) برای کارمندان و کارگزاران

 

فصل دوم: اخلاق اداری

این فصل در دو بخش

ـ ارزش‌های اداری مانند (کارگشایی، خدمت به دیگران، احترام به قانون، امانت و درستکاری، خیر خوای نسبت به مردم و...) اشاره شده است.

ـ ضد ارزش‌های اداری مانند (کم کاری، چاپلوسی و تملق، رشوه خواری، اهانت و تحقیر، منت گذاری، خلف وعده، تضییع حقوق مردم و...) بیان شده است.

 

فصل سوم: احکام اداری

ـ استخدام

ـ تخلف از مافوق

ـ اسراف در ادارات

ـ هدایای اداری

ـ اضافه کاری

ـ رشوه خواری

ـ پورسانت و...

این کتاب به و سیلهٔ انتشارات فتیان منشر شده است./601/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲